Τεκμήριο
Για να παραπέμψετε στο παρόν τεκμήριο παρακαλούμε χρησιμοποιήστε τα παρακάτω αναγνωριστικά: http://hdl.handle.net/11636/20
Τίτλος: Αυτά τα δέντρα
Χρονολογία: 1954
Επίπεδο εγγραφής: Έργο ολοκληρωμένο
Εξειδίκευση τύπου: Παρτιτούρα φωνής
Δημιουργός: Θεοδωράκης, Μίκης
Γλώσσα: Ελληνικά
Συντελεστής: Στιχουργός: Ρίτσος, Γιάννης
Κάτοχος πνευματικών δικαιωμάτων: Ελληνική Ένωση για τη Μουσική Εκπαίδευση
Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη "Λίλιαν Βουδούρη", Σύλλογος Οι Φίλοι της Μουσικής
Άδεια Χρήσης: Αναφορά Μη Εμπορική Χρήση
Περιγραφή: Πρώτη έκδοση ποιητικής συλλογής: 1954, Πρώτη κυκλοφορία δίσκου: 1966
Δίσκος: "Ρωμιοσύνη", Ποιητική συλλογή: "Αγρύπνια".
Λέξεις κλειδιά: ρωμιοσύνη
πατρίδα
συνείδηση
αγώνας
άνθρωπος
ελευθερία
δικαιοσύνη
ουρανός
ήλιος
σιωπή
φως
Ελλάδα
Εκπαιδευτικό επίπεδο: Α' Γυμνασίου
Β' Γυμνασίου
Γ' Γυμνασίου
Α' Λυκείου
Β' Λυκείου
Γ' Λυκείου
Τόπος δημιουργίας: Ελλάδα
Τονικότητα: Ελάσσονα
Εκδήλωση/Γεγονός: 28η Οκτωβρίου
17η Νοεμβρίου
Επιδιωκόμενο κοινό: Νεολαία, γενικά
Μουσικό μέτρο: 2/4 (Δύο τέταρτα), 3/4 (Τρία τέταρτα)
Αριθμός φωνών: Μονόφωνο
Πρώτες λέξεις: Αυτά τα δέντρα δεν βολεύονται
Φωνητική έκταση: Ενάτη Μεγάλη
Ψυχοπαιδαγωγικοί στόχοι: Ανάπτυξη ιστορικής συνείδησης
Ηθικές αξίες και υπευθυνότητα
Ανάπτυξη κριτικής σκέψης
Αναγνώριση της αξίας της ποίησης και της μουσικής ως φορέων ιστορικότητας.
Εκτίμηση των αγώνων του ανθρώπου και της αξίας της αντίστασης των λαών σε κάθε κατακτητή.
Κατανόηση της δύναμης και της αξίας της δημιουργικότητας μέσα από την ποίηση και τη μουσική.
Μουσικοί στόχοι: Αλλαγή μέτρου (από 2/4 σε 3/4 και ξανά σε 2/4)
Ρυθμικό μοτίβο ογδόου παρεστιγμένου με δέκατο έκτο
Σύμβολα επανάληψης
Παύση δεκάτου έκτου
Μελοποιημένη ποίηση
Μίκης Θεοδωράκης
Ιδέες διδασκαλίας: Αναφορά στους δημιουργούς του τραγουδιού, τον ποιητή Γιάννη Ρίτσο και τον μουσικοσυνθέτη Μίκη Θεοδωράκη, καθώς και στο έργο του Ρίτσου «Ρωμιοσύνη».
Αναγνώριση του έργου του Μίκη Θεοδωράκη με εστίαση στην καινοτομία που εισήγαγε στη σύγχρονη μουσική με τη μελοποίηση του ποιητικού λόγου. Γνωριμία με τοπιογραφίες του Κωνσταντίνου Μαλέα και αναγνώριση στοιχείων της ελληνικότητας στα έργα του.
Ανάγνωση των στίχων και συζήτηση για την ερμηνεία και το νόημα αυτών. Σύνδεση με τις μνήμες της γερμανικής κατοχής. Συζήτηση για τα συναισθήματα που προκαλεί το τραγούδι.
Παρατήρηση της μουσικής ανάπτυξης του τραγουδιού και σχολιασμός των μέτρων που η μελωδία παραμένει στην ίδια νότα.
Αναφορά στον υπερεαλιστικό χαρακτήρα της ποίησης του Ρίτσου.
Περιγραφή των στοιχείων του ελληνικού τοπίου που χρησιμοποιεί ο Ρίτσος από τους μαθητές αλλά με σαφή διάκριση από το ρεαλιστικό τους χαρακτήρα: η ελλληνικότητα ως συνείδηση.
Εκτέλεση του τραγουδιού με χτύπημα τετάρτων σε κρουστά όργανα από μία ομάδα μαθητών.
Ακρόαση του κομματιού από ηχογραφημένη πηγή (CD). Ακρόαση της απαγγελίας των στίχων από τον Ρίτσο.
Τοποθέτηση φωνητικού ισοκράτη. Χωρισμός της τάξης σε δύο ομάδες: η μία ομάδα τραγουδά το κομμάτι και η άλλη τον ισοκράτη.
Διαθεματικές έννοιες: Συμβολισμός (το στοιχεία του υπερρεαλισμού στην ποίηση και τη μουσική)
Άτομο-Ομάδα (η ατομική δημιουργία και η συλλογική μνήμη)
Συνεργασία (το τραγούδι ως αποτέλεσμα της συνεργασίας δύο δημιουργικών δυνάμεων)
Ανεξαρτησία
Eλευθερία
Σχετιζόμενα μαθήματα: Εικαστικά
Ελληνική γλώσσα
Ιστορία
Εμφανίζεται στις συλλογές:Τα τραγούδια

Ψηφιακά Αρχεία
Αρχείο Description ΜέγεθοςΤύπος αρχείου 
Afta ta dentra.MUSΑρχείο Finale47.58 kBUnknownΔείτε/Ανοίξτε
Afta ta dentra.msczΑρχείο Musescore27.5 kBUnknownΔείτε/Ανοίξτε
Afta ta dentra.xmlΑρχείο .xml100.22 kBXMLΔείτε/Ανοίξτε
Afta ta dentra.mp3Αρχείο ήχου1.74 MBUnknownΔείτε/Ανοίξτε
Afta ta dentra.pdfΑρχείο pdf330.24 kBAdobe PDFΔείτε/Ανοίξτε